H ακρίβεια αλλάζει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων

H ακρίβεια αλλάζει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων

Καταναλωτική συμπεριφορά: Στο κυνήγι των προσφορών λόγω ακρίβειας

Στροφή σε πιο ορθολογικές αγορές, ιδιωτική ετικέτα, χύμα προϊόντα και συχνή αλλαγή μάρκας. Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται η πτώση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ και το 2023, με τα στοιχεία των εταιρειών ερευνών αγοράς να δείχνουν ότι η πτώση αυτή κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 φθάνει το 1,7%.

Την ίδια ώρα, βεβαίως, ο τζίρος αυξάνεται κατά 8,9%, με την αύξηση να είναι καθαρά πληθωριστική, αφού η αύξηση των τιμών ανά τεμάχιο είναι 10%.

Διαβάστε επίσης: Cyber Sex: Γιατί οι Έλληνες το λατρεύουν;

Με αμείωτη ένταση, όμως, συνεχίζουν και οι καταναλωτές να ψωνίζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και ταυτόχρονα να αναπτύσσουν νέες συμπεριφορές, όπως να αλλάζουν συχνότερα μάρκα προϊόντος, να κοιτάζουν προϊόντα των οποίων η ημερομηνία λήξης πλησιάζει (κοντολήξιμα) και πωλούνται συνήθως σε χαμηλότερη τιμή, να αγοράζουν χύμα προϊόντα και λιγότερο συσκευασμένα.

Οι όποιες αγορές μάλιστα γίνονται μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα, στη συνέχεια ατονούν σε πολύ μεγάλο βαθμό, για να αναθερμανθούν στη συνέχεια μόλις καταβληθούν οι συντάξεις.

Σούπερ Μάρκετ: Ακριβά αλεύρι, γάλα, αυγά, απορρυπαντικά

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε o Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), στο Food Retail Summit 2023, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώνεται κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 σε 17,7% (εξαιρουμένης της Lidl), ενώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022 ήταν 16,1%. Τα στοιχεία δείχνουν την ίδια ώρα ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναπτύσσονται με τριπλάσιο ρυθμό από ό,τι τα επώνυμα.

Συγκεκριμένα, κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 ο ρυθμός ανάπτυξής τους ήταν 20,2% έναντι 6,7% των επωνύμων και 8,9% του συνόλου της αγοράς. Ο όγκος πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει αυξηθεί κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 κατά 4,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ την ίδια ώρα των επωνύμων έχει μειωθεί κατά 2,7%.

Δείτε επίσης  Κομισιόν: «Πράσινο φως» για την εκταμίευση της τελευταίας δόσης 748 εκατ. ευρώ για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους

Έμφαση στην τιμή και στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές

Διαβάστε επίσης: Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για αποζημιώσεις σε θύματα απάτης

Αν και οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται κατά 14,8% έναντι 9,6% των επωνύμων (α΄ τρίμηνο 2023), οι καταναλωτές τα προτιμούν ολοένα και περισσότερο, καθώς εξακολουθούν να είναι φθηνότερα κατά περίπου 30%. Ενα μέσο «καλάθι» με επώνυμα προϊόντα από τις 60 κυριότερες κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ κοστίζει σήμερα 206,24 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο «καλάθι» με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κοστίζει 138,46 ευρώ.

Μειώσεις τιμών φέρνει η πίεση από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

«Υπάρχει η λανθασμένη εντύπωση ότι τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτό ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα στην Ελβετία, όπου η αλυσίδα Migros είναι πλήρως καθετοποιημένη, με δική της παραγωγή.

Στην Ελλάδα οι αλυσίδες έχουν μόνο εμπορική δραστηριότητα, με εξαίρεση μια περίπτωση», επισήμανε στο ίδιο συνέδριο ο Νίκος Λαβίδας, διευθύνων σύμβουλος της «ΑΒ Βασιλόπουλος». Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και το κόστος της ενέργειας πιέζουν την κερδοφορία. Το κόστος της ενέργειας στην ΑΒ αυξήθηκε στα 60 εκατ. ευρώ το 2022 –συμπεριλαμβανομένων των κρατικών επιδοτήσεων– από 30 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν».

Διαβάστε επίσης: SOS για επιθέσεις σε τραπεζικούς λογαριασμούς – Μαζικό «ψάρεμα» από απατεώνες

«Το δεύτερο δεκαπενθήμερο κάθε μήνα μειώνεται η κατανάλωση και αυξάνεται την ημέρα που καταβάλλονται οι συντάξεις. Επιπλέον καταγράφεται πτώση στις πωλήσεις προϊόντων, όπως είναι τα βιολογικά. Ο καταναλωτής αφήνει στην άκρη κάποιες μικροπολυτέλειες και γίνεται πιο ορθολογικός», τόνισε από την πλευρά του ο Κώστας Αντιμησάρης, γενικός επιχειρησιακός διευθυντής της Μetro AEBE.
Πηγή

Δείτε επίσης  Ενεργοποιούνται οι Ατομικοί Λογαριασμοί Δεξιοτήτων για επαγγελματική κατάρτιση ανέργων και εργαζομένων, με όφελος έως 1.500 ευρώ